Odchudzanie

„Każda choroba ma swoją przyczynę, której nie zlikwiduje żaden lek. Wszystkie choroby przychodzą do człowieka przez usta wraz z pożywieniem”
„Niech Twoje lekarstwo będzie Twoim pożywieniem i niech Twoje pożywienie będzie Twoim lekarstwem” 
- oto słowa ojca medycyny -greckiego lekarza Hipokratesa

 

1 MARZEC każdego roku to Europejski Dzień Walki z Otyłością. Jest to czas, kiedy  zagadnienie nadwagi i otyłości jako poważny problem epidemii XXI wieku, nabiera szczególnego znaczenia, gdyż dotyczy coraz większej liczby osób w różnym wieku – również dzieci. W ostatnim czasie otyłość zyskała miano „globalnego problemu”.  Szacuje się, że do 2015 roku liczba osób z nadmierną masą ciała może przekroczyć 1,5 miliarda.  W Polsce, jak się okazuje, więcej panów niż pań ma nadwagę. Jak podaje TNS OBOP, tylko co 2 Polak posiada prawidłową masę ciała.  Dlaczego tak się dzieje?
 

Nadwaga jako problem społeczny

Nadwaga to problem znaczącej części społeczeństwa. W jej rozwoju odgrywają rolę zarówno czynniki genetyczne jak i środowiskowe. Na początku weźmy pod uwagę aspekty psychologiczne. Przedwojenne pokolenie naszych dziadków i powojenne naszych rodziców, było wychowane  w przeważającej ilości na biedzie. Nie mogło się więc zmarnować ani trochę jedzenia. Te nawyki zjadania do ostatniego kęsa często przechodziły na kolejne pokolenia prowadząc do paradoksalnego przekonanie, że „jedzenie to odpowiedzialność”. Tego typu myślenie zmusza poniekąd do zjedzenia całego posiłku, nie pozostawiając żadnych resztek na talerzu, nawet wtedy, gdy porcja jest za duża w stosunku do zapotrzebowania. Osobiście to był zawsze mój problem, kiedy znalazłam się u moich teściu. Moje zasady pozostawienia posiłku na talerzu, kiedy organizm dał mi sygnał „dziękuję ale nie jestem głodny” – były nie do przyjęcia. Prawionym morały i dyskusjom nie było końca. Jednak moje twarde zasady dotyczące ilości pożywienia wkładanego do ust, pozostały mimo to niezmienne.

 

 

Inne przekonanie, że „jedzenie to nagroda”,  prowadzi do nagradzania pokarmem tych, których się lubi oraz bardzo często do nagradzania samego siebie: „Nie odmówię sobie przecież tego czy tamtego”.  Z kolei schemat „jedzenie to miłość” — traktuje pokarm jako wyraz miłości lub sposób okazywania sympatii. Dotyczy to zarówno spożywania posiłku (kojarzone z chęcią sprawienia przyjemności drugiej osobie), jak i jego dawania będącego sposobem pośredniego okazywania uczuć.  I tak kochająca żona lub kochający mąż preparują każdego dnia posiłki dla współmałżonka… z miłości do niego i do swoich dzieci, nie pytając ich nawet czy są oni głodni. Tym samym Ci drudzy tradycyjnie zasiadają do stołu bo jest przecież pora posiłku i czy są głodni czy też nie – zjadają przygotowany posiłek. Dlaczego?

Prawdopodobnie dlatego, aby gospodyni bądź gospodarz nie miał do nich pretensji, że się napracował a ktoś inny tego nie uszanował.
Podobnie osoby nieszczęśliwe w miłości lub depresji mogą mieć problem z jedzeniem, dogadzając sobie nadmiernie ciasteczkami, czekoladkami i innymi smakołykami, które wypełniają im pustkę w życiu. Powodów i funkcji jedzenia może być jeszcze wiele. Wiadomo już, że przyczyną otyłości może być duży apetyt i wtedy konieczne jest znalezienie skutecznego sposobu ograniczenia ilości jedzenia. Ale czy na pewno?

 

Odchudzanie. Nadwaga i otyłość w statystykach chorobowych

 

Nadwaga lub otyłość jest przewlekłą chorobą spowodowaną nadmierną podażą energii zawartej w niepełnowartościowych pokarmach w stosunku do zapotrzebowania organizmu, skutkiem czego jest magazynowanie nadmiaru w postaci tkanki tłuszczowej.

 

Otyłości towarzyszą liczne powikłania ze strony układu sercowo-naczyniowego i innych narządów. Otyłość jest przyczyną rozwoju wielu schorzeń, m.in.: cukrzycy typu II, nadciśnienia tętniczego, chorób niedokrwiennych serca, zawałów i udarów mózgu, a nawet niektórych nowotworów złośliwych m.in.: rak trzonu macicy jajników i sutka u kobiet, rak okrężnicy, rak prostaty u mężczyzn. Tym bardziej utrzymanie należnej masy ciała powinno być dla nas podstawową zasadą unikania chorób – profilaktyki chorób cywilizacyjnych.

 

Nadwaga i otyłość stanowią w Polsce i na świecie bardzo poważny problem zdrowotny, a także ekonomiczny.  Blisko 62% dorosłych mężczyzn i 55% dorosłych kobiet ma nadwagę lub jest otyłych. Nadwaga u kobiet zwiększa ryzyko zgonu aż o 32%, podczas gdy brak dbałości o kondycję fizyczną o 30%. Łączne działanie tych dwóch czynników to już prawdziwa mieszanka wybuchowa – ryzyko przedwczesnej śmierci rośnie aż o 57%!
Niestety czasami mamy tego świadomość i nie udaje nam się pomóc najbliższym osobom, które nie chcą naszej pomocy szukając wymówek i szukają licznych problemów, usiłując udowodnić nam że się nie tego da zrobić, zamiast rozwiązać problem nadwagi
.

 

Czym różni się nadwaga od otyłości? Ile powinno się ważyć?

 

Prawidłowe proporcje masy ciała do wzrostu w zależności od wieku i płci są względnie stałe i opracowano wiele wzorów i tabel umożliwiających ocenę własnych „wymiarów”.

 

Znając wzrost należną masę ciała można obliczyć w przybliżeniu z prostego wzoru:

 

dla kobiet: [wzrost (cm) - 100] – 10%
dla mężczyzn: [wzrost (cm) - 100] – 5%.

 

Przykład: [167 - 100] – 10% = 67 – 6,7 =  60,3 kg masy ciała

 

Jeśli masa ciała wynosi 110-120% tej normy oznacza to nadwagę, natomiast wynik powyżej 120% oznacza już otyłość.

Wskaźniki pozwalające określić stopień i typ otyłości

Bardzo popularny wskaźnik proporcji wagowo-wzrostowych to wskaźnik masy ciała  (BMI – ang. Body Mass Index),który można obliczyć wg wzoru:
masa ciała (kg)/wzrost (m)2.    Wskaźnik Masy Ciała BMI obliczamy wg poniższego wzoru:

BMI =

masa ciała [kg]

______________

 wzrost2 [m2]

np. 60kg : na (167cm x 167cm) = 60 kg : (1,67m x 1,67m) = 21,51

Wartości wskaźnika BMI dla osób dorosłych:

- niedożywienie to 18,5-24,9 (niżej u kobiet, wyżej u mężczyzn)  BMI [kg/m2]
– w granicach 20 – 25 oznaczają prawidłową masę ciała w stosunku do wzrostu,
– w przedziale 25-30 oznaczają nadwagę,
- wartości powyżej 30 to już otyłość:
              - klasa I                30,0-34,9
              – klasa II               35,0-39,9
              – klasa II                ≥ 40

Obwód talii. Otyłość brzuszną możemy rozpoznać, mierząc obwód pasa. Wartości wynoszące u kobiet więcej niż 88 cm, a u mężczyzn powyżej 102 cm wskazują już na otyłość brzuszną, która stwarza bardzo duże zagrożenie powikłań metabolicznych .

Ryzyko powikłań metabolicznych w otyłości brzusznej (wg NCEP/ATP III, 2001 r)

 

Ryzyko powikłań                 Obwód pasa (cm)

 

                                               Kobiety                Mężczyźni
  Znaczne                                   ≥ 80                       ≥ 94
  Bardzo wysokie                          ≥ 88                       ≥ 102

 

Mężczyźni z obwodem talii powyżej 102 cm4,5 raza bardziej narażeni na występowanie cukrzycy insulinozależnej niż mężczyźni z obwodem pasa poniżej 94cm. Podobnie kobiety z obwodem pasa powyżej 88 cm są blisko 4 raza bardziej narażone na wystąpienie cukrzycy typu II , niż kobiety z obwodem poniżej 80 cm.

Co jeść aby utrzymać zdrowie i prawidłowa masę ciała?

Czy wiesz, że niemal jedna piąta Polaków (18%) przynajmniej już raz próbowała się odchudzać?

Czy stosujesz drastyczne diety, ograniczasz porcje, połykasz farmakologiczne środki spowalniające apetyt lub inne agresywnie działające środki na odchudzanie typu „chudnij 20 kg w 2 tygodnie”, pełne skutków obocznych?

Podobne sposoby odchudzania tłumią tylko objawy a organizm coraz bardziej cierpi wskutek niedoboru substancji odżywczych wynikającego z ograniczeń w jedzeniu. Dla przykładu zdaniem prof. dr hab. Alfredy Graczyk (biochemik),  miesięcznie można zrzucać nie więcej niż 5 kg masy ciała. W innym przypadku większej ilości zrzucanych kilogramów, nie będzie to z korzyścią dla naszego zdrowia.

Dr J. Wolles twierdzi, że w takiej sytuacji „W momencie ponownego przytycia (nazywa się to efektem JO-JO), zwiększa się tylko ilość tłuszczu (o ile owszem nie towarzyszy temu wariacko-intensywny wysiłek fizyczny). Efektem jest zwiędłe ciało znajdujące się w jeszcze gorszej kondycji, niż na początku odchudzania. To odbija się negatywnie również na zdrowiu, ponieważ zmniejsza się ilość substancji odżywczych potrzebnych do odnowy komórek, co było pierwotną przyczyną tycia.”

Zanim kupimy różne spalacze tłuszczu zacznijmy od podstaw. Oczyszczenie organizmu a szczególnie uruchomienia jednego z głównych kanałów wydalniczych – jelita. Idealnie do tego służy zielony błonnik bogaty również w różne składniki odżywcze. Jego niestrawialne cząsteczki mają na celu wyłapać nadmiar tłuszczów i toksyn z jelita i usunąć je. Szczegóły >>

Odblokowanie kanału jelita pomaga w odblokowaniu wątroby. Ta lepiej pracuje i pobudzą całą materię do procesu oddawania zbędnych produktów jej przemiany. Tym samy rusza proces odsączania nadmiaru tkanki tłuszczowej z organizmu aż do jelita i wydalanie jej na zewnątrz. Więcej szczegółów na temat tego procesu tutaj >>

Dodatkowe i ciekawe suplementy na odchudzanie:
XShape na skuteczne odchudzanie! – http://www.zdrowioholicy.pl/pl/p/XShape-90-kapsulek/75
SLIM FORMULA - znaczy szczupły – http://www.zdrowioholicy.pl/pl/p/Slim-Formula-90-tabletek/56
Inne – http://www.zdrowioholicy.pl/pl/c/Odchudzanie/2

Wpływ niedoboru tlenu w organizmie na otyłość

Biochemik dr Otto Wartburg, laureat Nagrody Nobla twierdził: „nie znam choroby, u podstaw której nie leżałoby niedotlenienie komórek”.

 

Dr O. Wartburg udowodnił, iż w sytuacji zbyt małej podaży tlenu, komórka zwraca się po inne źródło energii, by podtrzymać funkcje niezbędne do życia. Najczęściej w takim przypadku, komórki rozkładają glukozę w procesie beztlenowej fermentacji. Komórki zaczynają czerpać tlen z fermentacji cukru. W wyniku tego zjawiska powstaje dodatkowo kwas mlekowy zakwaszający organizm i osłabiający Twoje samopoczucie – czujesz zmęczenie a nawet ból w mięśniach po lekkiej pracy fizycznej. W efekcie powstają niepożądane związki chemiczne i w ten sposób zostaje zaburzony metabolizm komórkowy, a czasem może dojść do obniżenia ciepłoty ciała. To może również dać podłoże do rozwoju nadwagi, otyłości a przede wszystkim cukrzycy i chorób niedokrwiennych serca czy mózgu. Niedobory tlenu można łatwo zaspokoić poświęcając czas na spacery, a jeśli to zbyt mało – suplementować stabilizowany tlen w płynie stosując np. suplement o nazwie OxyMax.

 

Innymi czynnikami wpływającymi na wzrastającą częstość występowania otyłości jest coraz bardziej powszechny tzw. zachodni styl diety charakteryzujący się nie tylko wysokim spożyciem tłuszczów nasyconych i produktów z białej mąki, ale także wysoką zawartością białka zwierzęcego (rafinowanych tym mleko pasteryzowane), cukrów rafinowanych  i soli. To produkty z niską zawartością włókna pokarmowego. To przeciwieństwo do zdrowego żywienia bogatego w pełnoziarniste produkty zbożowe, w błonnik roślinny i enzymy z warzyw i owoców oraz w sole mineralne i witaminy działające w większości jako antyutleniacze – składniki przeciwdziałające starzeniu się organizmu.

 

Jeśli w pożywieniu z różnych względów dostarczamy wciąż zbyt mało tych ważnych składników, warto uzupełnić dietę w zielone formy błonnika podając np. kaktus opuncji -  NOPALIN lub lucernę w postaci GREEN CARE. A także wzbogacamy żywienie w enzymy dodawane do każdego posiłku w postaci suplementów diety np. MEAL TIME -  enzymy z papai lub zestaw podstawowych enzymów w postaci suplementu – DIGESTIVE ENZYMES

 

Kolejny czynnik to częstotliwość posiłków – ma również istotny wpływ na występowanie problemu otyłości. Im częściej się odżywiamy w małych ilościach, tym częściej dostarczamy energii do organizmu, a ten nie tworzy w nas „magazynu z zapasami żywności”. Osoby nieregularnie spożywające posiłki tworzą „zapasy” w tkance tłuszczowej, a przy tym mają mniejszą termogenezę. Tym samym narażone są na dodatni – nadmierny bilans energetyczny i w konsekwencji zamianę go na wzrost masy ciała.

 

Termogeneza pozwala na delikatne podniesienie temperatury ciała w celu pobudzenia spalania tkanki tłuszczowej. Ma na celu rozgrzanie krążącej limfy, co znacząco przyspiesza usuwanie toksyn z okolic dotkniętych tkanką tłuszczową w całym organizmie oraz przyspieszyć dostarczanie komórkom składników odżywczych wraz z tlenem w celu idealnych procesów spalania. Zjawisko to poprawia przemianę materii. Działanie termogeniczne wykazuje wiele naturalnych składników ziołowych m.in. White Wilow bark, Yerba mate, Guarana, Imbir czy ekstrakt z zielonej herbaty – nasilają one termogenezę organizmu. Składniki te obecne są w wielu naturalnych preparatach odchudzających np. SLIM FORMULA, TRIMEX WMS, czy też pomocniczych suplementów Energy&Memory lub White Wilow Bark, służących do bezpiecznego odchudzania, zwiększania energii w organizmie, poprawiających przemiany materii i regulowania wypróżnień.

 

Miejscowe pobudzanie termogenezy jest szczególnie ważne podczas kuracji usuwania tkanki tłuszczowej  tzw. cellulitu z ud oraz z bioder i brzucha. W tym celu idealnym okazał się nowoczesnym krem, który ostatnio zawojował na polski rynek: C-RX CREAM anty-cellulitis.

 

Inne czynniki nadwagi i otyłości to nieświadome spożywanie dodatkowych kalorii w wyniku niewłaściwego sposobu przyrządzania posiłków, zaburzenie odżywiania (zespół gwałtownego objadania się lub zespół podjadania nocnego), a także czynniki genetyczne, zaburzenia endokrynologiczne (choroby tarczycy lub cukrzyca) oraz spożywanie niektórych leków – szczególnie sterydowych.

Odchudzanie poprzez odkwaszanie organizmu – WODA jako lek natury  

W 1933r. dr William Howard stwierdził, że choroby są wywołane autointoksykacją narządów, która jest efektem akumulacji w organizmie kwaśnych produktów przemiany materii. Dr George W.Crile powiedział: „Nie ma naturalnej śmierci. Każdy zgon, którego ukryta przyczyna jest rzekomo naturalna, jest końcowym punktem zaawansowanego zakwaszenia”.

 

Według dr Lyndy Farsetto z The California University ( UCLA) zajmującej się równowagą kwasowo – zasadową, nasz organizm prowadzi wojnę o wątpliwym wyniku, w której zużywa wszystkie swoje rezerwy. W efekcie prowadzi to do uszkodzenia nerek i wątroby – naszych najważniejszych narządów odtruwających. Badając grupę 100 starszych osób odkryła, że zamiast usuwać kwaśne toksyny przez nerki, gromadzimy je w tkance tłuszczowej – w ten sposób nasz organizm chroni istotne narządy przed
zakwaszeniem: jednak w międzyczasie rozwijają się takie choroby jak rak, cukrzyca, problemy ze stawami i wiele innych patologii.

 

Edgar Cayce stwierdził, że przez odtruwanie organizmu – za pomocą ziół, oczyszczania okrężnicy, postu, masażu, kąpieli parowych i diety – można przywrócić rezerwy alkaliczne organizmu. Szczególnie pomocna w tym jest jonizowana ujemnie alkaliczna woda. Nie jest odkryciem ostatnich lat, że zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej jest przyczyną chorób w tym cukrzycy, miażdżycy i otyłości, ale póki co oficjalna medycyna na ten temat milczy. Dlaczego?

 

Jest to niewygodne dla medycyny konwencjonalnej zagadnienie, ponieważ trzeba by zrezygnować z większości zakwaszających organizm leków farmaceutycznych.

 

Jak to jest, że woda może być naturalnym lekiem odtruwającym – odkwaszającym nasz organizm?

 

Życie rozwinęło się w wodzie i nadal jest od niej zależne. Woda to ważny element naszego organizmu – stanowi odpowiednie środowisko dla wielu procesów życiowych.

 

WODA pełni w organizmie szereg istotnych funkcji:

 

- wspomaga absorpcję substancji pokarmowych
– transportuje składniki odżywcze do komórek- rozpuszcza i usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii
– nawilża wdychane powietrze
– odgrywa ważną rolę w regulacji temperatury ciała
– amortyzuje stawy
– tworzy elastyczny płaszcz ochronny dookoła ważnych narządów
– chroni organizm przed promieniowaniem kosmicznym

 

Woda stanowi prawie 70% ludzkiego organizmu – zachowując się jak dipolowa cząsteczka, otacza każdy anion i kation unikalną strukturą sieci, tworząc tzw. wodne klastery. Wodne klastery posiadają również swoją własną częstotliwość rezonansową. Im posiadają mniej klasterów tym woda jest zdrowsza – lecznicza bo alkalizowana ujemnymi jonami. Mniejsza struktura sprawia, że taka woda może szybciej i w większej ilości przedostać się do komórek niż „tradycyjna” woda i dłużej tam pozostaje dobrze nawadniając nasze ciało. A zatem, woda jest nie tylko podstawową substancją naszego organizmu, ale odgrywa kluczową rolę w precyzyjnie regulowanej równowadze wodno – elektrolitowej organizmu. To sprzyja prawidłowym procesom przemiany materii, a w nadwadze i otyłości – pomaga w zdrowym odchudzanie.

 

Warto dla utrzymania zdrowia w całej rodzinie posiadać specjalny jonizator wody, a przy tym doskonały filtr AQUARION po to, aby mieć zawsze pod ręką domowe źródło alkalicznej i czystej wody. Odchudzając się powinniśmy wypijać  2,5-3 litry alkalicznej wody dziennie.

Najważniejsze zasady prawidłowego odżywiania

- Jedz regularnie co najmniej 3 posiłki dziennie (najlepiej 5 posiłków), każdy dzień rozpoczynając od śniadania;
- Postaraj się o to, aby Twoje codzienne pożywienie zawierało różnorodną żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego;
– Spożywaj codziennie produkty zbożowe oraz warzywa i owoce. Warzywa najlepiej jeść na surowo lub krótko gotowane;
-  2, a najlepiej 3 razy dziennie spożywaj kwaśne mleko, serwatkę  i maślankę oraz wypijaj 2,5 – 3 litry alkalicznej, odkwaszającej organizm wody.
– Mięso jedz w ilościach umiarkowanych -tylko 3-4 razy w tygodniu. Wybieraj mięso chude. Okazuje się, ze dzienne spożywanie więcej niż 100 gram mięsa może prowadzić do chorób nowotworowych.
– W jadłospisie w pozostałe dni powinny się znaleźć dania z ryb i roślin strączkowych (fasola, groch, soja);
– Ogranicz ilość spożywanego tłuszczu zwierzęcego. Przy przyrządzaniu potraw, tłuszcze zwierzęce zastępuj olejami tłoczonymi na zimno lub najlepiej oliwą z oliwek (w umiarkowanych ilościach), wzbogacaj je w kwasy tłuszczowe omega 3 z ryb;
– Ograniczaj spożycie soli kuchennej. Nie dosalaj – stosuj zioła np. lubczyk;
– Zachowaj umiar w jedzeniu słodyczy i cukru. Zamiast słodyczy jadaj więcej warzyw i owoców;
– Bądź aktywny/a ruchowo. Pomoże Ci to zgubić nadmiar dostarczonej z pożywieniem energii (kalorii). Pamiętaj, że ruch może często zastąpić lekarstwo, lecz żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu.

W zwiększeniu skuteczności kuracji odchudzającej mogą się przyczynić również aktywne składniki suplementów diety: Slim Formula, Citrimax&Chromium, Chromium Max 500Liver Aid, NopalinPure Yucca, Liquid Chlorophyll. Większość z tych suplementów  znajdziesz.

 

Czy warto zmieniać się na lepsze?

 

„Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za stan swojej duszy i ciała. Odpowiedzialności tej nikt z nas nie zdejmie, jeżeli bowiem coś nie funkcjonuje  w organizmie właściwie, każdy sam musi się z tym uporać.  Inny człowiek nie może przeżyć Twojego życia. Poza tym konieczna jest identyfikacja z własnym ciałem, a tym samym oczywiście przyjęcie odpowiedzialności za jego stan” – szwajcarski psycholog Manfred Muller

 

Czy warto się aż tak wysilać, ćwiczyć, zmienić dietę, sięgać po niezwykle pomocne suplementy, aby być pięknym, zdrowym i zachować młodość oraz radość życia na długie lata?



Moim zdaniem tak, jeśli kochasz siebie i swoich najbliższych. Kiedy żyjesz zdrowiej, lepiej się odżywiasz, więcej ćwiczysz, wytwarzasz niezwykłe i wyjątkowe hormony szczęścia -  endorfiny, których choremu człowiekowi – otyłemu iz nadwagą czasami z uwagi na kwasice metaboliczna (toksemię wewnętrzną), ciężko jest wytworzyć. Nie jest to regułą, ale zatruty organizm człowieka (niezależnie od masy ciała) sprawia, że jest on bardziej nerwowy, czepialski i może być nawet częściej agresywny co do swojego najbliższego otoczenia. Tego nie widać na zewnątrz, bo osoby te są dla ogółu mogą być miłe. Jeśli je bliżej poznamy – potrafią nam dołożyć. To jednak temat na oddzielny artykuł z zakresu psychologii.
Jeśli masz zdrowa duszę to kochasz piękno i to co Cię otacza, częściej się kochasz z partnerem (tym zdrowym, bo chory nie ma na to często chęci ani ochoty). Generalnie masz lepsze ukrwienie w narządach i rośnie ilość zdrowych komórek w twoim mózgu. Czy to jest cud?
Prawie tak. Nie poddawaj się tym, którzy ściągają Cię w dół i dołują psychicznie zapędzając do kącika w szarości.  Zmień styl życia na zdrowszy, unikaj stresów i awantur.

Szczęśliwi wolniej się starzeją i bije od nich blask szczęścia.
Czerp radość i miłość z otaczającego cię świata i ciesz się chwilą, jaką jesteśmy tu na Ziemi :)

Źródło:

http://renatazarzycka.pl/2014/03/swiatowy-dzien-wali-z-otyloscia-1-marzec/

„Otyłość zapobieganie i leczenie” IŻŻ, prof. dr hab. med. Mirosław Jarosz, prof. dr hab. med. Longina Kłosiewicz-Latoszek,  PZWL 2006.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl